Odporność psychiczną dzieci i młodzieży kształtować może i powinna także szkoła. Należy przestrzec przed powszechnie spotykanym błędem: dziecko nadtroskliwie wychowywane, o przeświadczeniu (nierealistycznym), że jest niepowtarzalną wartością i posiada wyjątkowe prawa w społeczeństwie, trafia do szkoły, w której -napotyka trudności nie do pokonania, doznaje frustracji. Taka sytuacja rzadko prowadzi do hartowania psychicznego, a częściej do nerwic i załamań.
Dzieci szkolne, a zwłaszcza młodzież w okresie dojrzewania, odczuwają potrzebę przeżywania sytuacji trudnych, pokonywania zadań autentycznych, próbowania własnych sił. Młodzi chętnie podejmują działania, w których mogą sprawdzić się. Wychowawcy powinni stwarzać możliwości przeżywania takich sytuacji. Szczególnie organizacje młodzieżowe – jak harcerstwo – mogą organizować trudne wycieczki, obozy, na których uczestnicy nabierają odporności psychicznej. Jest to o tyle ważne, że odporność ta będzie człowiekowi zawsze potrzebna, niekiedy może zadecydować o sprawach najważniejszych (nawet o życiu, jeżeli już nie o poczuciu szczęścia). Należy pamiętać jednak, że należy ją wdrażać stopniowo, uwzględniając możliwości osobnicze wychowanka.
Leave a reply